Als je een wagenparkbeheerder, vooral die in de langeafstandssector, vraagt wat het meest uitdagende deel van hun baan is, naast het algemene wagenparkbeheer, is de kans groot dat ze je zullen vertellen dat het de werving en het behoud van wagenparkchauffeurs is.
Om wat voor reden dan ook, is het vinden en behouden van chauffeurs de laatste jaren steeds moeilijker geworden. Verschillende insiders uit de branche kunnen redenen geven waarom steeds minder mensen geïnteresseerd zijn in het beroep, zoals levensstijl en beloning, maar het feit blijft hetzelfde; stuurprogramma’s vinden wordt alleen maar moeilijker.
Hoe om te gaan met werving en behoud van wagenparkchauffeurs?
Hoewel het aantal geïnteresseerde kandidaten misschien kleiner wordt, zijn er enkele dingen die u kunt doen om chauffeurs aan te trekken en te behouden met strategieën voor het behouden van chauffeurs. Laten we eens kijken naar enkele wervingsplannen voor wagenparkchauffeurs die in verschillende sectoren succesvol zijn gebleken.
1. Gebruik het World Wide Web
Vraag jezelf af waar je tegenwoordig zo ongeveer alles zou gaan onderzoeken? Het is jouw computer. Het internet is een fantastisch hulpmiddel om informatie te vinden en in contact te komen met relevante mensen en organisaties. Zorg ervoor dat u al uw vacatures op ten minste enkele van de belangrijke geclassificeerde websites plaatst. Het maken van uw site is tegenwoordig zeer toegankelijk geworden met cookie-cutterplatforms waarvoor geen expertise vereist is. Zelfs een kleine aanwezigheid op internet zal chauffeurs die op zoek zijn naar werk ongetwijfeld helpen om contact met u op te nemen. Technologie en wagenparkbeheer gaan tegenwoordig hand in hand, dus hier beginnen we.
2. Betaal goed en neem voordelen op
Dit is niet bepaald een revolutionair idee, maar verdient overweging omdat het onderscheid maakt tussen louter een baan en een carrière. Als het doel een goed retentieplan voor wagenparkbestuurders is, dan is het noodzakelijk om werknemers meer te bieden dan wat iemand zou kunnen doen voor de dag dat u ze in dienst neemt. Nieuwe werknemers meer bieden dan het brancheminimum zal een gevoel van dankbaarheid creëren en ervoor zorgen dat ze niet worden gestroopt door uw concurrenten.
Sommige wagenparkbeheerders zijn er misschien niet van overtuigd dat het een goede zakelijke beslissing is om meer dan het minimum te betalen. Rekening houdend met de kosten van werving en de gemiste inkomsten door het niet kunnen sluiten van deals omdat je niet genoeg chauffeurs hebt, zou het betalen van een paar extra dollars per uur om chauffeurs in de buurt te houden vanuit fiscaal oogpunt logischer kunnen worden. Het maakt niet uit dat uw werknemers over het algemeen een betere houding hebben omdat ze het gevoel hebben dat ze goed worden behandeld.
3. Bepaal een carrièrepad
Als je eenmaal een nieuwe medewerker aan boord hebt, is het belangrijk om ze te laten weten dat er ruimte is om te groeien en dat ze na verloop van tijd meer kansen krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Werknemers zijn veel vatbaarder om door te stromen naar een ander bedrijf als ze geen toekomst hebben bij hun huidige werkgever. Vraag chauffeursfeedback en doe je best om een idee te krijgen van waar je chauffeurs over 1, 2, 5 jaar zouden willen staan.
Vervolgens kunt u een pad uitstippelen om ervoor te zorgen dat uw chauffeurs een goed gevoel hebben over waar ze naartoe gaan met hun carrière als uw werknemer. Als chauffeurs tevreden zijn waar ze zijn, of als ze naar een andere baan willen werken, is het belangrijk om dit soort informatie te kennen, zodat u kunt anticiperen op veranderingen in uw personeelsbezetting.
4. Stel realistische verwachtingen
Het kan verleidelijk zijn om potentiële chauffeurs te vertellen wat ze willen horen tijdens het sollicitatieproces wanneer u midden in de noodzakelijke werving van wagenparkchauffeurs zit. Het zou helpen als je oppast om niet te suggereren dat de positie iets meer of minder zal zijn dan wat het werkelijk is. Het werven, aannemen en onboarden van medewerkers is een tijdrovend proces. U wilt geen middelen in een nieuwe medewerker steken om ze meteen te zien vertrekken omdat de functie niet voldoende aan hen is uitgelegd.
5. Houd rekening met de gezondheid en het gezinsleven van uw chauffeur
Een belangrijke oorzaak van burn-out en uitval bij chauffeurs is: het onvermogen om werk, gezondheid en privéleven te combineren. De hele dag achter het stuur zitten, weg van huis en gezin, terwijl u niet veel beweegt, kan een zware belasting zijn voor iemands psychisch welzijn. Neem de tijd om meer te weten te komen over het gezinsleven van uw chauffeur en bespreek hoe lang hij of zij het gevoel heeft dat hij per keer weg kan zijn zonder onnodige stress in zijn leven buiten het werk te veroorzaken.
Overweeg een sportschoollidmaatschap voor je chauffeurs aan te bieden of je eigen fysieke activiteiten te organiseren, zoals een bedrijfsbasketbaltoernooi op de parkeerplaats. Bewegen is belangrijk voor ieders geluk, vooral voor mensen met een zittend beroep. Hoe gelukkiger uw medewerkers zijn, hoe groter de kans dat ze blijven.
6. Verbrand geen bruggen
Soms gaan chauffeurs stoppen, hoe goed je ze ook behandelt. Het is gewoon zoals het soms gaat. Vat het niet persoonlijk op en zorg ervoor dat u hen laat weten hoeveel u hun bijdrage aan uw bedrijf waardeert. Omstandigheden kunnen in de toekomst veranderen, en vanwege hun ervaring met uw wagenpark kunnen ze klaar voor vertrek terugkomen met een minimale oriëntatie.
Overweeg vandaag nog uw wervings- en retentieplan voor wagenparkchauffeurs
Er is geen wondermiddel voor het werven en behouden van goede chauffeurs. Het uitwerpen van een breed netwerk voor werving en het gebruik van een veelzijdige aanpak die rekening houdt met de behoeften van uw medewerkers die verder gaan dan hun directe functieverantwoordelijkheden voor retentie, is een goed begin.
Er zijn aspecten van personeelsverloop waar u geen controle over heeft. Concentreer u op wat u kunt controleren, zoals het creëren van een open en vriendelijke sfeer waarin chauffeurs zich op hun gemak voelen om met hun zorgen naar u toe te komen. Wanneer wagenparkbeheerders en chauffeurs allemaal het gevoel hebben dat ze nu en in de toekomst op één lijn zitten met betrekking tot de balans tussen werk en privéleven, zal een samenhangend en duurzaam personeelsbestand ontstaan.
creditSource link